نمک گروه تروریستی داعش حملات تروریستی گروه تروریستی

نمک: گروه تروریستی داعش حملات تروریستی گروه تروریستی تروریستی سوریه خارجی اروپا آزادسازی موصل

گت بلاگز اخبار پزشکی خوردن سبزیجات فراموش نشود ، مراقب مصرف تنقلات باشید

مدیر دفتر اصلاح تغذیه جامعه وزارت بهداشت، از مردم خواست در ایام عید مراقب عوض کردن رفتارهای غذایی در دورهمی ها و سفرها باشند. 

خوردن سبزیجات فراموش نشود ، مراقب مصرف تنقلات باشید

مراقب مصرف تنقلات باشید/ خوردن سبزیجات فراموش نشود

عبارات مهم : تغذیه

مدیر دفتر اصلاح تغذیه جامعه وزارت بهداشت، از مردم خواست در ایام عید مراقب عوض کردن رفتارهای غذایی در دورهمی ها و سفرها باشند.

به گزارش مهر، دکتر زهرا عبداللهی گفت: ایام عید باستانی فرصتی جهت بها دادن، به سنن و رسوم گذشتگان هست. طبعا رعایت آیین و رسوم مربوط به این روزها ممکن است بر وعده های غذایی، مقدار و نوع غذایی مصرفی اثر قابل ملاحظه ای داشته باشد.

این متخصص تغذیه افزود: همچنین بعضی عزم سفر می کنند که از محیط زیست زیبای بهار و دیدار آشنایان ساکن دیگر نقاط بهره ببرند. در سفر به ناچار تغییراتی در واکنش‌ها های غذایی رخ می دهد. عدم توجه کافی به نوع، کیفیت، مقدار و نحوه مصرف غذا در این ایام می تواند به سلامتی شما لطمه بزند.

خوردن سبزیجات فراموش نشود ، مراقب مصرف تنقلات باشید

وی بیان داشت: درمصرف شیرنی و آجیل اعتدال را رعایت کنید. درایام نوروز و حتی در طول سفر های نوروزی مصرف شیرینی، شکلات و آجیل بسیار متداول است و با زیاده روی در مصرف آنها مقدار زیادی کالری وارد بدن می شود که نتیجه آن چاقی و اضافه وزن هست. با رعایت نکاتی می توان هم از خوردن شیرنی و آجیل لذت برد و هم پرسشها سلامتی بدلیل افراط در مصرف آنها را کم کردن داد.

مدیر دفتر اصلاح تغذیه جامعه وزارت بهداشت ادامه داد: از جمله اینکه جایگزین شیرینی های بزرگ حاوی مربا، ‍‍ژله و خامه، از شیرینی های راحت و خشک در اندازه کوچک که کالری کمتری دارند استفاده کنید. مواد قندی و نشاسته ای به آسانی تبدیل به چربی شده است و در بدن ذخیره می شوند و ایجاد چاقی می کنند. همچنین باعث زیاد کردن چربی های نامطلوب خون شده است که در نهایت سلامت قلب و عروق را مختل می کند.

مدیر دفتر اصلاح تغذیه جامعه وزارت بهداشت، از مردم خواست در ایام عید مراقب عوض کردن رفتارهای غذایی در دورهمی ها و سفرها باشند. 

عبداللهی گفت: آجیل ها مشمول بر انواع مغزها از قبیل بادام، پسته، فندق، گردو، بادم زمینی و انواع تخمه ها ضمن اینکه دارای ارزش غذایی هستند، ولی توجه داشته باشید که مقدار زیادی چربی هم دارند و اگرچه نوع چربی آنها از نوع غیر اشباع و بافایده جهت سلامتی هست، ولی مصرف زیاد آنها می تواند منجر به اضافه وزن و چاقی بشود. ۱۰۰ گرم بادام، پسته و یا تخمه در حدود ۶۰۰-۵۰۰ کالری وارد بدن می کند که معادل مصرف سه کفگیر پلو است.

وی افزود: بنابر این در ایام عید و در طی سفر که معمولا خوردن آجیل مرسوم هست، باید مصرف غذاهای نشاسته ای مثل نان، برنج و ماکارونی، سیب زمینی و غذاهای چرب و سرخ شده است را کم کردن داد که با زیاد کردن کالری دریافتی و چاقی مواجه نشوید.

مدیر دفتر اصلاح تغذیه جامعه وزارت بهداشت عنوان داشت: مصرف زیاد نمک بااهمیت ترین عامل فشارخون بالاست. بهتر است به جای آجیل های شور و پرنمک از آجیل کم نمک و یا بدون نمک استفاده شود.

خوردن سبزیجات فراموش نشود ، مراقب مصرف تنقلات باشید

عبداللهی از مردم خواست مصرف سبزی ها را درایام نوروز فراموش نکنند و گفت: معمولا در ایام عید و در هنگام سفر های نوروزی مصرف سبزی ها که از گروه های غذای مهم هستند، کمتر می شود. سبزی ها بعلت داشتن ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدانها نقش مهمی در سلامت دارند. علاوه بر آن فیبر موجود در سبزی ها با ایجاد حس سیری، باعث کم کردن مصرف غذا شده است و به چربی سوزی کمک می کنند. در ایام عید معمولا در دورهمی ها غذاهای چرب و سرخ شده است مصرف می شوند. با مصرف سبزی ها و سالاد همراه با غذا میزان جذب چربی غذا کم کردن می یابد.

وی ادامه داد: میوه مصرف کنید ولی زیاده روی نکنید. مصرف میوه در ایام عید زیاد کردن چشمگیری دارد و عقیده عمومی بر این است که میوه هر قدر هم مصرف شود اشکالی ایجاد نمی کند. ارزش غذایی میوه ها شبیه سبزی هاست و این گروه نیز ویتامین ها و املاح معدنی مورد نیاز بدن را تامین می کنند و با خاصیت آنتی اکسیدانی از بروز سرطانها پیشگیر ی می کنند. فواید و ارزش غذایی میوه ها به این معنی نیست که هر چه زیاد میوه بخوریم سالمتر خواهیم بود.

مدیر دفتر اصلاح تغذیه جامعه وزارت بهداشت، از مردم خواست در ایام عید مراقب عوض کردن رفتارهای غذایی در دورهمی ها و سفرها باشند. 

عبداللهی خاظرنشان کرد: زیاده روی در مصرف میوه هم بدلیل محتوی بالای قند میوه ها منجر به چاقی می شود. مصرف روزانه ۵-۳ واحد میوه میانگین توصیه می شود. یک واحد معادل یک عدد میوه میانگین است که در حدود ۶۰ کالری انرژی دارد.

وی بیان داشت: مصرف شیر و سایر مواد لبنی را درسفر های نوروزی از یاد نبرید. معمولا مصرف شیر و سایر مواد لبنی در هنگام مسافرت محدود می شود. این گروه از مواد غذایی منبع عمده تامین کلسیم و فسفر هستند و بخش مهمی از پروتئین مورد نیاز بدن را علاوه بر ویتامین های گروه B تامین می کنند. نکات زیر جهت استفاده صحیح از این گروه غذایی مهم در ایام سفر ها حائز اهمیت است.

خوردن سبزیجات فراموش نشود ، مراقب مصرف تنقلات باشید

مدیر دفتر اصلاح تغذیه جامعه وزارت بهداشت این نکات را چنین توضیح داد: درطول سفر از شیر های استریل شده است ( فرادما) که دوام بالایی دارند، استفاده شود. این نوع از شیر ها قبل از باز شده است درب آنها نیازی به یخچال ندارند ولی بعد از باز شدن حتما باید در محیط خنک ( به عنوان نمونه فلاسک اسفنجی حاوی یخ ) نگهداری شوند و سریعا مصرف شوند.

وی افزود: از مصرف شیر محلی که پاستوریزه نشده است ، خودداری شود. مصرف شیرخام و پاستوریزه نشده خطر مبتلا شدن به تب مالت و مسمومیت های غذایی را زیاد کردن می دهد. همچنین حتما از پنیرهای پاستوریزه و بسته بندی شده است استفاده کنید.

عبداللهی ادامه داد: همراه با وعده های غذایی در طول سفر از ماست پاستوریزه کم چرب استفاده کنید که هم کلسیم بدنتان تامین شود و هم خطر عفونت های روده ای دراثر مصرف غذای آلوده کمتر شود. در دورهمی های نوروزی و در طول سفر جایگزین استفاده از نوشابه های گازدار از نوشیدنی های سالمتر مثل دوغ بدون گاز وکم نمک وبخصوص آب آشامیدنی سالم استفاده کنید.

مدیر دفتر اصلاح تغذیه جامعه وزارت بهداشت در آخر تاکید کرد: به خاطر داشته باشید که با آشامیدن یک لیوان نوشابه گازدار درحدود ۲۰ گرم قند اضافی وارد بدن خود می کنید که ادامه این عادت در طولانی مدت اضافه وزن و چاقی و البته پوکی استخوان را بدنبال دارد.

واژه های کلیدی: تغذیه | کالری | بهداشت | استفاده | مواد غذایی | وزارت بهداشت | اخبار پزشکی


دانلود فایل ها

نویسنده : blogzz